کارتان را آغاز کنید، توانایی انجامش بدنبال می آید. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷
خانه » رشد و توسعه فردی » ۱۲ راهکار موثر برای افزایش قدرت تمرکز
۱۲ راهکار موثر برای افزایش قدرت تمرکز

۱۲ راهکار موثر برای افزایش قدرت تمرکز

۱۲ راهکار موثر برای افزایش قدرت تمرکز

 

حتما در این موقعیت قرار گرفته اید که حین انجام کاری که به تمرکز زیادی نیاز دارد، حواستان پرت موضوعی می شود که به کار در دست انجام هیچ ارتباطی ندارد! این مساله نه تنها موجب عقب افتادن روند امور می شود، بلکه استرس آدم را هم زیاد می کند.

اما خوشبختانه، تمرکز کردن جزو مسائلی است که می توان با کمی تمرین و ممارست آن را تقویت کرده و از پیشامد چنین شرایط ناخوشایندی پیشگیری نمود.

با این مقدمه از شما دعوت می کنیم تا در ادامه ۱۲ ترفندی که برای حذف موجبات حواس‌پرتی و افزایش تمرکز نوشته شده است را از نظر بگذرانید. همراهمان باشید.

متخصصان روانشناسی می‌گویند هر چند تقویت قدرت تمركز كار نسبتا دشواری است اما غیرممكن نیست. توصیه‌های مفید و كارآمد برای كمك به افزایش قدرت تمركز و كاهش آشفتگی ذهنی عبارتند از :

 

۱-افكار خود را كنترل كنید

12 راهکار موثر برای افزایش قدرت تمرکز

12 راهکار موثر برای افزایش قدرت تمرکز

كلید افزایش تمركز این است كه اجازه ندهید افكار خودآیند و بی‌ربط به ذهنتان رسوخ كرده، آن را آشفته سازد. وقتی این افكار به ذهنتان خطور كردند به آنها توجه نكنید و برای تمركز فعال روی كار اصلی خود بیشتر تلاش نمایید.

 

۲- ذهن خود را آماده کنید

پیش از انجام هر کاری، ذهن خود را آماده و خالی کنید. برای این منظور، یک یا دو دقیقه به خود زمان داده در یک جای راحت بنشینید و نفس عمیق بکشید. برای این کار لازم نیست حتما چهارزانو بنشینید و مراسم خاصی اجرا کنید. فقط کافی است بدنتان ریلکس باشد و با نفس های عمیق به خود آرامش دهید. پس از انجام این کار متوجه می شوید که چقدر تمرکزتان زیاد شده است.

 

۳- به اندازه كافی بخوابید.

خواب كافی و منظم از عوامل موثر در تقویت قدرت تمركز است.و تاثیر بسیار در روند کار ها را دارد.

 

۴-محیط مناسبی را برای كار كردن انتخاب كنید

فضایی كه در آنجا كار می‌كنید نقش مهمی در افزایش تمركز دارد. فضاهای راحت و دلچسب تاثیر فوق‌العاده در ایجاد تمركز كامل دارند.بخصوص از کاری که انجام میدهید باید لذت ببرید یا به ان کار علاقه بسیار داشته باشید.

 

۵- آرام باشید

خود را به منظم بودن مقید كنید تا از زمان‌های بیشتری استفاده موثر نمایید. با وظایف كوچك‌تر شروع كنید اما اگر در ابتدا براحتی قادر به تمركز نبودید ناامید نشوید؛ به همان كار كوچك بچسبید تا كم‌كم آرام‌تر شده و تمركزتان بیشتر شود.

 

۶-هرگز منفی نباشید بجاش مثبت باشید

هرگز نگویید كه نمی‌توانم تمركز كنم. این اظهارات منفی تمركز كردن را دشوارتر می‌سازد چون ذهن خود را روی عدم توانایی، متمركز می‌كنید.وقتی نیاز به تمركز دارید مدام به خود یادآوری كنید كه بخوبی می‌توانید تمركز كنید. این تكرار لفظی واقعا توانایی تمركز را در شما افزایش می‌دهد.

 

۷- به موسیقی گوش کنید

صداهای محیطی می توانند موجب حواس‌پرتی شوند. بنا بر تحقیقات دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی، گوش سپردن به موسیقی دلخواه در زمان انجام کارها، به انجام هر چه بهتر آن ها کمک شایانی می کند. فرقی نمی کند موسیقی بدون کلام گوش کنید یا هارد راک، هر آوایی که برایتان خوشایند است را در گوشتان پخش کرده و به کارتان مشغول شوید. با این کار متوجه خواهید شد که تا چه اندازه می توانید به تمرکزتان در کار بیفزایید.

 

۸-روی کاغذ خط‌خطی کنید

در جلسه ها و کنفرانس های طولانی، برای افزایش تمرکز و کاهش حواس‌پرتی های خود بهتر است روی کاغذ نقش و نگار بکشید. خط‌خطی کردن کمک می کند تا محرک ها در بهترین حالت مانده و عواملی که موجب سررفتن حوصله و حواس‌پرتی می شوند، تا حدی زیادی کاهش پیدا کنند.

 

۹- قهوه بنوشید

نوشیدن قهوه پس از بیدار شدن، نه تنها موجب هوشیاری بیشتر شما می شود،
بلکه به افزایش میزان تمرکزتان هم کمک می کند. در تحقیقاتی که در کشور فرانسه
منتشر شده، ثابت گشته که بین تمرکز کردن و کافئین ارتباط مستقیم وجود دارد.
با اینکه کافئین نمی تواند موجب تقویت حافظه یا قدرت یادگیری شود، اما قدرت
این را دارد تا با افزایش محرک ها به کاهش حواس‌پرتی فرد کمک کرده و باعث
شود تا شخص با تمرکز بیشتری وظایف خود را به انجام برساند.

۱۰-چند كار را همزمان با هم انجام ندهید

در این وضعیت هرگز نمی‌توانید روی یك كار متمركز شوید. یك كار را تمام كنید
و بعد سراغ كار بعدی بروید.و در نهایت اکثر کارهایتان ناقص باقی میمانند.
که این موضوع باعث ایجاد استرس و اظطراب میشود.

 

۱۱-به مدت ۳۰ دقیقه در روز دسترسی به اینترنت را قطع کنید

اگر قصد دارید روی موضوع مهمی تمرکز کنید، لازم است از شبکه های اجتماعی
و ایمیل خود بیرون بیایید. حتی اگر چک کردن ایمیل برایتان حکم نفس کشیدن را دارد،
توصیه می کنیم که به خودتان لطف کرده و ۳۰ دقیقه در ابتدای صبح یا یک بازه زمانی
مشخص هنگام غروب، اینترنت خود را قطع کنید.

شاید باور نکنید که در این زمان کوتاه با قطع دسترسی به اخبار، ایمیل ها و عکس ها
و … چه کارهای ارزشمندی می توانید در زندگی خود به انجام برسانید.

 

۱۲-بین کارهای خود فاصله بیندازید

به جای اینکه تسلیم حواس‌پرتی شوید، خودتان آن را بسازید. دانشمندان دانشگاه ایلینویز
در پی تحقیقات خود متوجه شدند اشخاصی که پس از ۵۰ دقیقه کار، یک استراحت کوتاه
به خود می دهند، بسیار بهتر از کسانی وظایفشان را انجام می دهند که بی وقفه کار
می کنند.محققان به دنبال آزمایش پدیده ای که «کاهش هوشیاری» یا از دست رفتن
تمرکز نامیده می شود ثابت کردند که وقفه های کوتاه در خلال کار موجب افزایش انرژی
ذهنی می شود. در همین راستا، توصیه می شود هنگام انجام کارهای طولانی مدت
هر ۵۰ دقیقه یک بار، چند دقیقه ی کوتاه به خود استراحت دهید، مثلا چای بنوشید،
راه بروید یا …مواقعی را كه بیشترین بازده كاری را در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز دارید
مشخص كنید. برای افراد مختلف این ساعات متفاوت است؛ پس ابتدا ساعت بیشترین
بازده كاری مخصوص خود را پیدا كرده و سعی كنید كارهای سخت‌تر را كه جذابیت
كمتری برایتان دارند در این ساعت‌ها انجام دهید.

 

باکس دانلود
امتیاز 5.00 ( 5 رای )
اشتراک گذاری مطلب

راهنما

پسورد فایل دانلود شده در صورت نیاز،   www.mahdnovin.ir    میباشد. سوالات و نظرات خود را در مورد این مطلب، از طریق فرم نظرات در پایین همین صفحه مطرح کنید.

2 × پنج =


تمامی حقوق مطعلق به مهدنوین میباشد