شما بدون تسلط بر خود نمی توانید فاتح دیگران باشید.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷
خانه » رشد و توسعه فردی » ۱۲ روش برای تقویت حافظه و هوشمندتر شدن ذهن
۱۲ روش برای تقویت حافظه و هوشمندتر شدن ذهن

۱۲ روش برای تقویت حافظه و هوشمندتر شدن ذهن

۱۲ روش برای تقویت حافظه و هوشمندتر شدن ذهن:

12 روش برای تقویت حافظه و هوشمندتر شدن ذهن

۱۲ روش برای تقویت حافظه و هوشمندتر شدن ذهن

در این پست قصد داریم۱۲ روش فوق  برای تقویت حافظه و هوشنمد تر شدن  ذهن با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

 ۱-کار کشیدن از حافظه

توآیلا ثارپ (Twyla Tharp)، رقصنده‌ و طراح رقص مشهور آمریکایی، در زمینه‌ی تمرین حافظه
به نتایج جالبی دست یافته است. وی می‌گوید هر وقت پای تماشای اجراهایی که خودش
طراحی کرده می‌نشیند، سعی می‌کند ۱۲ تا ۱۴ مورد از اصلاحاتی را که قصد دارد بعدتر با گروهش
در میان بگذارد، حفظ کند. چنانچه فکر می‌کنید حفظ کردن این تعداد اصلاحات، کار شاقی نیست،
سخت در اشتباه هستید.
ثارپ در کتاب عادت خلاق ادعا می‌کند اغلب مردم فقط می‌توانند حداکثر سه مورد از اصلاحات را به یاد بیاورند.

مقصود ثارپ این است که یاد بگیرید نکات مورد نظرتان را یادداشت نکنید، بلکه به ذهن بسپارید و
سپس سعی کنید هر نکته را از حفظ با دیگران به بحث بگذارید. پژوهش‌هایی که پیرامون قدرت
مغز انجام شده‌اند نیز به تأثیر مثبت این تمرین اذعان دارند. فعالیت‌های ذهنی، به ویژه فعالیت‌هایی
که عملکرد مغز را در تمامی سطوح (دریافت، یادآوری و تفکر) تحریک می‌کنند، موجب بهبود بهره‌وری مغز می‌شوند.

شاید با خودتان بگویید ما که طراح رقص نیستیم، پس این تمرین به دردمان نمی‌خورد.
اما شاید در موقعیتی قرار بگیرید که لازم باشد در مورد یک سخنرانی اظهار نظر کنید یا ممکن است
دوست‌تان علاقه‌مند باشد درباره‌ی آثار جالبی که در بازدید اخیرتان از فلان موزه مشاهده کردید، گپ بزنید.
موقعیت‌هایی از این قبیل، فرصت‌های بسیار مناسبی هستند تا ماهیچه‌های مغزتان را ورزش دهید.

تکرار، ساده‌ترین راهکاری است که در یادآوری هر چیزی مؤثر است.
فرض کنید با شخص جدیدی به اسم سیاوش آشنا شده‌اید. وقتی سیاوش خودش را معرفی کرد،
بهتر است به جای اینکه بگویید «از آشنایی‌تون خوش‌وقتم.»
از جمله‌ی «سیاوش، از آشنایی باهات خوش‌وقتم.» استفاده کنید تا با تکرار اسم طرف مقابل،
اسمش را راحت‌تر به خاطر بسپارید.

۲٫خواب خوب در شب


خواب هم یکی دیگر از رفتارهای ضروری برای افزایش توانایی مغزی است.
برای آنکه بتوانید کنترل بیشتری بر روی چرخه خواب خود داشته باشید، به فرآیند زیر وفادار بمانید:
در ابتدا با بعضی از عادات و رفتارهای کوتاه مدت شروع می کنیم از جمله محدود کردن مصرف الکل،
اجتناب از خوراکی‌های کافئین‌دار در بعد از ظهر و تغییردر چیدمان اتاق خواب.
بعد از آن بهتر است که یک نمودار از تغییرات دراز مدت برای خود ترسیم کنید مثل مواقعی که
منجر به کم‌خوابی یا بی‌خوابی می‌شوید و همچنین تلاش کنید که به برنامه روزانه جدید
خود وفادار بمانید. و صحر خیز بودن در صبح روند خیلی خوب و روی مغز تاثیر بسیار مثبتی دارد.

۳- برای بهبود تقویت حافظه قهوه بنوشید

گفته می شود اگر قبل از یادگیری یک موضوع جدید کافئین مصرف کنید حافظه تان بهبود
پیدا می کند، البته این موضوع قابل بحث است. بسیاری از تحقیقات اثرات ناچیزی از مصرف
کافئین قبل از ایجاد حافظه جدید یافته اند.
اگرچه یکی از مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف یک قرص کافئین بعد از یادگیری
یک موضوع، حافظه ی بازیابی را تا ۲۴ ساعت بعد بهبود می بخشد.
شرکت کنندگان در این تحقیق تعدادی تصویر را به حافظه سپردند و سپس با دیدن همان
تصاویر، تصاویر مشابه و تصاویر کاملا متفاوت آزمایش شدند.آن ها باید تصاویری را پیدا می کردند که قبلا دیده بودند.
این فرآیند که جداسازی الگو نامیده می شود، بر طبق گفته محققان بازتابی از "سطح عمیق تر ماندگاری حافظه" است.
در این مطالعه تمرکز محققان روی اثرات کافئین در تثبیت حافظه بود: فرآیند تقویت حافظه ای که ایجاد کرده ایم.
و به همین خاطر آن ها به اثرات مثبت بیشتر مصرف کافئین بعد از یادگیری بیش از پیش اعتقاد پیدا کردند.
بنابراین فقط صبح ها برای شروع روزتان قهوه نخورید— یک قهوه کوچک در طول روز می تواند به بهتر نگه داشتن چیز هایی که یاد می گیرید در ذهنتان کمک کند.

 

۴٫ شکلات بخورید

 

محققینِ یک مطالعه که روی ۲۰۰۰ داوطلب انجام شده است می‌گویند:
«خوردن شکلات می‌تواند حافظه‌ی شما را بهبود دهد.» در مطالعه‌ای دیگر معلوم شد وقتی
افراد مقادیر زیادی فلاونوئید (ماده‌ای که در شکلات یافت می‌شود) دریافت کرده بودند انجام
محاسبه‌های ذهنی برای آنها آسان‌تر می‌شد.

 

۵٫برای بهتر شدن حافظه بلند مدت,انواع توت هارا بخورید

تحقیقات نشان می دهد که خوردن توت ها می تواند با کاهش حافظه مبارزه کند. یک
بررسی از دانشگاه Reading  و مدرسه Peninsula Medical  دریافته که یک رژیم غذایی
عادی با مکمل بلو بری به مدت ۱۲ هفته در انجام وظایف حافظه تاثیر بسزایی دارد. اثرات
بعد از تنها ۳ هفته شروع شدند و
در طول مدت بررسی ادامه یافتند.
یک مطالعه ی بلند مدت روی حافظه پرستاران خانمی که بالای ۷۰ سال سن داشتند نشان
داد آن هایی که به صورت منظم حداقل دو وعده در هفته از توت فرنگی یا بلوبری استفاده می کنند کاهش حافظه شان به طور نسبی کمتر بوده است.
(اگر چه اثرات توت فرنگی ها قابل تردید است، چرا که این مطالعه توسط کمیسیون
توت فرنگی کالیفرنیا انجام گرفته بود و مطالعه دیگری که در همین زمینه صورت گرفته
می گوید که برای دیدن اثرات توت فرنگی باید تقریبا روزی ۵ کیلو توت فرنگی بخورید.

 

۶- برای بهبود بازیابی حافظه ورزش کنید

مطالعه روی مغز موش ها و انسان ها نشان داده است که تمرینات منظم می توانند بازیابی حافظه را بهبود ببخشند.
ثابت شده است که تناسب اندام در افراد مسن به کند شدن روند کاهش حافظه کمک می کند آن هم بدون ورزش های ممتد و منظم.
مطالعات نشان می دهند که ورزش منظم به طور خاص می تواند حافظه مکانی را بهبود ببخشد، بنابراین شاید برای همه ی انواع بازیابی های حافظه مفید نباشد.
البته فواید ورزش بی شمار هستند، در مورد مغز اثبات شده است که ورزش منظم منجر به بهبود توانایی های شناختی در کنار حافظه می شود. پس اگر به دنبال راهی برای داشتن ذهنی تیز هستید، باید بگوییم که قدم زدن پاسخ شماست.

 

۷٫تکرار مداوم یک کار جدید

وقتی خودتان را به انجام مداوم یک کار جدید عادت می‌دهید، مسیرهای عصبی جدیدی در مغز شکل می‌گیرند که موجب می‌شوند در انجام کارهای جدید، کارآمدتر و پرسرعت‌تر ظاهر شوید.
یک کودک سه ساله به طور حتم آنقدر بزرگ شده که بتواند قاشق و چنگال دست بگیرد.
اما فقط کافی است کودک دلبندتان را موقع غذا خوردن به حال خودش رها کنید تا ببینید چه افتضاحی به بار می‌آورد.
کودکان در این سن اگرچه می‌توانند قاشق و چنگال دست بگیرند، هنوز قادر نیستند با قاشق و چنگال، شبیه بزرگ‌ترها غذا بخورند، اما سعی می‌کنند با تکرار مداوم این رفتار که البته در تمرین‌های اولیه چیزی جز کثیف‌کاری نیست، روش صحیح غذا خوردن با قاشق و چنگال را یاد بگیرند.
با تکرار مداوم این رفتار، مسیرهای عصبی جدیدی در مغز کودک شکل می‌گیرند و موجب می‌شوند کودک در نهایت یاد بگیرد شبیه بزرگ‌ترها غذا بخورد.حتما دل‌تان می‌خواهد بدانید بزرگسالان چطور می‌توانند مغزشان را به تشکیل مسیرهای عصبی جدید وادار کنند؟
قدم اول این است که انجام هیچ کاری را به تعویق نیندازید.

۸٫موسیقی و رقص را فراموش نکنید

مدتی را که در حال ایجاد تغییر و دگرگونی در رفتارهای خود هستید،
ممکن است به شنیدن مجموعه‌های موسیقی علاقه پیدا کنید.
تعداد زیادی پژوهش صورت گرفته بر روی آهنگ‌های موزارت نشان داده است که گوش فرا دادن به
موسیقی کلاسیک به افزایش توان مغزی کمک زیادی می‌کند. در یک نتیجه‌گیری کلی از اکثر
تحقیقات می‌توان به این نکته پی برد که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌اتان می تواند
موجب افزایش سطح دوپامین در مغز شما شود که در نتیجه آن سطح ادراک و شناخت مغزتان
بالا می رود.موسیقی‌هایی با ریتم و الگوهای قوی، برای حافظه و حل‌مسئله بهترین هستند.
هر چه رقص پیچیده‌تر باشد مغز نیز پیچیده‌تر خواهد بود.

۹٫برای تقویت حافظه آدامس بجوید

 

روش آسان دیگری که می تواند حافظه شما را بهبود ببخشد، جویدن آدامس هنگام یادگیری چیزهای جدید است.
در این زمینه تحقیقات ضد و نقیضی وجود دارد، ولی مطالعه ای در سال گذشته منتشر شد
که نشان می داد شرکت کنندگانی که در طول یادگیریشان آدامس می جویدند، در بازیابی
حافظه دقیق تر بودند و زمان واکنش بهتری داشتند.
یکی از دلایلی که جویدن آدامس می تواند روی بازیابی شما اثر داشته باشد، این است که
جویدن آدامس فعالیت هیپوکامپ (اسبک) را افزایش می دهد، هیپوکامپ منطقه مهمی از مغز به شمار می رود که به حافظه مربوط است.

۱۰٫از استرس دوری كنید

 

استرس قدرت مغزی ما را تحلیل می‌برد.
ذهنی كه در استرس گرفتار شده بیشتر منابع حافظه ما را مصرف می‌كند و به این ترتیب ذهنی
ضعیف و كودن برای ما باقی می‌گذارد
. سعی كنید برای خود عادت‌های ساده تفریحی در طول روز تعیین كنید تا بتوانید به كمك
آنها استرس را از ذهن خود پاك كنید.

راه های کاهش استرس:
۱-نفس عمیق بکشید
۲-مدیتیشن
۳-ورزش کردن
۴-تمرین هدایت ذهن
۵-غذای خوب بخورید
۶-با خودتان مثبت صحبت کنید

۱۱-انجام بازی‌های فکری

مغز شما برای پیشرفت کردن به چالش نیاز دارد.
وقتی مغز شما بفهمد که در کاری خوب عمل می‌کند، دست از سعی کردن برمی‌دارد، مثل همه ما.
راهکار این موضوع آن است که از تمام پتانسیل مغزتان استفاده کنید و محدودیت‌ها را کنار بزنید.
بازی‌های فکری مثل سودوکو، جدول کلمات و گیم‌های حل مسئله انجام دهید.
این بازی‌ها قدرت بازشناخت الگو، منطق و قدرت پردازش فکر را به سرعت افزایش می‌دهند.
کارهایی که به نظرتان وقت تلف کردن می‌آیند می‌توانند یک تمرین فکری برای مغز شما باشند.

۱۲٫یادگیری یک مهارت جدید

 

بدیهی است که هرچه بیشتر از مغزتان کار بکشید، عملکرد مغز بهبود می‌یابد.
مثلا یادگیری یک ساز جدید موجب خواهد شد در تبدیل اطلاعات دیداری (نُت موسیقی) به یک کار عملی (نواختن ساز) مهارت بیشتری پیدا کنید.
یا مثلا یادگیری یک زبان جدید، مغزتان را با طرز تفکری متفاوت مواجه خواهد کرد و ناگزیرتان می‌کند خودتان را به شیوه‌ی دیگری ابراز کنید.
حتی می‌توانید یک قدمِ بلندتر بردارید و به یادگیری رقص اقدام کنید.
مطالعات نشان داده است یادگیری رقص در سالخوردگان به پیشگیری از آلزایمر کمک می‌کند.

ممنون از اینکه این مطلب را مطالعه کردید| مهدنوین.

باکس دانلود
امتیاز 5.00 ( 5 رای )
اشتراک گذاری مطلب

راهنما

پسورد فایل دانلود شده در صورت نیاز،   www.mahdnovin.ir    میباشد. سوالات و نظرات خود را در مورد این مطلب، از طریق فرم نظرات در پایین همین صفحه مطرح کنید.

18 − 12 =


تمامی حقوق مطعلق به مهدنوین میباشد